Still quite young, this French composer, of whom I reviewed a couple of works before (see Vital Weekly 953 and 1001) and of whom I don't know much else.
He creates music, installations, photography and film work; that's what I learned from his website. His previous releases were released by the French Kaon label, but this one is on Unfathomless, known for their work with field recordings and in this case, it is all about the 25th April Bridge in Lisbon. I am not sure how Jehanne works, what kind of technology is at his disposal but my best guess would be that following the recording 'in the field', there follows an extended time on the computer for further transformation of the material. That is, of course, if Jehanne is using the strangest angles and microphone technology to tape his sounds and that all the transformation takes place in the actual process of laying the sounds on the recorder. Still, there is a moment in which these recordings are collaged together as that is something that I'm certain of that happens. The level of processing isn't that far off what could also be a natural recording; keeping it close to the original but with a whim of strangeness attached to it. In the forty-five minutes of this piece Jehanne shifts between with great care between all the different approaches to the sounds. From relative quietness to something that is sonically more charged, albeit it never becomes too noisy. It is all done with some keen ear for pacing; a fine flow of sounds happens and it tells a story, even when that is an abstract one. It is about men, nature and architecture; about taping events from a place, empty surroundings but also cars passing and a herd of football fans crossing the bridge and chanting. At least that's what I believe to hear. It is good, it's solid and perhaps somewhat unsurprising also; something radically new doesn't happen. That may not always be necessary of course.
actualités
Contrejour (exposition personnelle)
Du 11 janvier au 22 février 2025, je suis invité à présenter mon travail vidéo à la Gâterie (La Roche-Sur-Yon).
La Semaine du Son, Bruxelles
Dans le cadre de la Semaine du Son du 27 janvier au 2 février 2025, je présenterai ma création sonore le bruit de fond au Musée des Instruments de Musique à Bruxelles.
ACSR, Bruxelles
Je suis invité à présenter ma création sonore le bruit de fond à la Maison Poème à Bruxelles du 27 janvier jusqu’en juin 2025 en partenariat avec l'ACSR.
2Angles, Flers
En février, nous sommes invités avec Perig Villerbu à continuer la composition et le travail de lumière à 2Angles pour notre projet "⥀".
Queue de Cerise, St-Etienne
En mai 2025, je suis invité à poursuivre mes recherches sonores autour des foules avec le Projet Bloom. En partenariat avec l'Université Jean Monnet de St-Etienne.
GRAME, Villeurbanne
Avec Perig Villerbu nous sommes invités en résidence du en octobre 2025 au GRAME pour commencer l'enregistrement de notre projet "⥀".
si l'on hurle si fort, c'est que plus personne n'écoute
Je travaille actuellement à la composition d'une nouvelle création sonore autour d’une foule : celle qui se rassemble pour exprimer collectivement sa colère. Ce projet a reçu le soutien de la Région Normandie, de la SACEM dans le cadre de la résidence Le Cerisier avec le projet de Bloom ainsi que de la Villa La Brugère à Arromanches-Les-Bains. Plus d'information.