Thibault Jehanne‘s Eskifjörður (not to be confused with Eyjafjallajökull, so famously mispronounced by Ben Stiller in “The Secret Life of Walter Mitty”) is a pristine Icelandic soundscape captured in the eastern fjords. For those unfamiliar with Iceland, this is a relatively unpopulated area, as 90% of Icelanders live in and around the southwestern city of Reykjavik. This makes the eastern fjords a great place for field recording work, as intrusive sound is nearly absent. The water is cold and crisp; the mountains are well within view; and many natural wonders beckon. Not that humans are entirely absent from this three-track work; but here they are planned inclusions, rather than unwanted annoyances. Glass knocks gently against glass; a workman sets hammer to wood; a distant choir sends songs through the mist while children romp and play. This is a brilliant way to illustrate the dominance of the natural landscape without ignoring the reality of settlement. As people caught in an ongoing battle between natural preservation and foreign investment, Icelanders are at risk of losing many of their natural soundscapes; this set underlines that danger, hinting at the presence of construction yet not dwelling on its threat. A swift end to such sounds in the second track clicks like a cassette before reviving in opposition to the wind and waves. In “le réveil” (“the awakening”), water flows and drips, rustles and churns; booming subterranean blasts echo like commands from ancient gods. The timbre is similar to that found in the electronic works of Ben Frost, an Australian who has made Iceland his home. “le réveil” reminds us that Frost’s primordial sounds originated not from machines, but from the deep earth, and that they continue to resound for those brave enough to seek them out. The earth drones and hums, pops and spits, but as much as we seek to imitate the resonances of caverns and craters, we cannot supplant their primeval power. “les fantômes” (“the ghosts”) brings the point home. Icelanders have a strong ancestral sense, as well as an unyielding connection to land. Their ghosts can be great and terrible, or frightening yet benign. Jehanne begins by sampling an old musical recording, then introduces the sounds of the old earth. The piece ends with a brief segment of wind chimes: the natural working in tandem with the artificial, a delicate balance worth preserving.
Né en 1989, il vit et travaille à Caen.
Diplômé de l’école Supérieure des Arts et Média de Caen, Thibault Jehanne est artiste sonore et vidéaste.
Par l’utilisation du plan séquence et la création de paysage sonore, il étudie la lenteur et cherche à nous partager un temps pour la contemplation, la réflexion et l’écoute - un temps de pause. Porté par la découverte de nouveaux territoires et de nouvelles formes, Thibault Jehanne explore la narration et écrit les récits de contemplations en mouvement. Qu’elles soient exposées, performées ou éditées, ses œuvres sont des traversées d’espaces avec lesquels il entre en contact : le temps d’une marée, d’une averse ou d’une rencontre avec une architecture.
Les œuvres de Thibault Jehanne sont éditées par le label Kaon et le label belge Unfathomless. Il est notamment exposé et a résidé au GMEA (Albi), à l’Artothèque de Caen, à l’Atelier Real (Lisbonne), au Fukuoka Asian Art Museum (Japon) ou au LABoral Centro de Arte y Creación Industrial de Gijón (Espagne).
thibault jehanne
contact [ at ] thibaultjehanne.fr
Mastodon
cv (maj 03.02.2025)
cv des refus (maj 26.02.2024)
membre
le lieu sonore
⥀
Villa La Brugèrele mobilhome
distribution
metamkine
discogs
Stashed Goods (UK)
Art Into Life (Japan)
Aquarius Records (USA)
Soundohm (Italie)
Bandcamp
textes
Les Cigales Caniculaires, Julie Faitot, 2019
Prendre un café avec une minute, Aurélie Guérinet, 2019
Nosotros-art, Alfredo Aracil, 2016
le bruit de fond
Regards d'Artistes sur l'Urbanisme #9, Pascal Marquilly, 2024
Les Premières Réflexions
Regards d'Artistes sur l'Urbanisme #7, Pascal Marquilly, 2022
Actualité de la scénographie n°243, David Segalen, 2022
Label Antenne, Radio Phenix, 2021
Farol
Banzeiro, C. Cornell Evers, 2024
Bandcamp Daily, George Grella, 2022
The Sound Projector, 2020
A Closer Listen, 2020
Vital Weekly, 2020
la cabane de béton
Metamkine, 2015
Vital Weekly, 2015
Eskifjörður
Metamkine, 2014
A Closer Listen, Richard Allen, 2014
Le Son du Grisli, Pierre Cécile, 2014
Vital Weekly, 2014
Neural, Aurelio Cianciotta, 2015
A Closer Listen, Richard Allen, 2014
Austurfrétt, Gunnar Gunnarsson, 2015
D226
Fabienne Bideaud, 2013
radio
Radio Sauvage, Radio 666, 2019
Daytona Fever Sensation, Radio 666, 2018
JetFM, Cédric Peyronnet, 2015
avec
Laure Boer
Lucas Burtin
Le Clair Obscur
Collectif Cohue
Florinda Daniel
Alexis Debeuf
Mathieu Desseigne-Ravel
Marine Duchet
Mathilde Gentil & Cathy Blisson
Antoine Giard
j'aime beaucoup ce que vous faites
Adrien Lefebvre
Adrien Leprêtre
Mathieu Lion
le lieu sonore
Ludivine Mabire
Evelise Millet
Jane Motin
Mamba De La Suerte
OMEDOC
Phonurgia Nova
Rouperou
Samba De La Muerte
Perig Villerbu
Les Vulves Assassines
actualités
ACSR, Bruxelles
Je suis invité à présenter ma création sonore le bruit de fond à la Maison Poème à Bruxelles du 27 janvier jusqu’en juin 2025 en partenariat avec l'ACSR.
Queue de Cerise, St-Etienne
En mai 2025, je suis invité à poursuivre mes recherches sonores autour des foules avec le Projet Bloom. En partenariat avec l'Université Jean Monnet de St-Etienne.
Alcool, Petit Label
Pour célébrer les deux ans du collectif le lieu sonore, le collectif a réalisé son premier album avec pour thématique : l'alcool. Le disque est édité par le Petit Label dans la collection Bruits du Petit Label. Pour l'occasion, j'ai composé deux morceaux : Duvel (75cl) et Duvel (33cl). Album disponible à l'achat et à l'écoute sur Bandcamp.
(Re)bond, Ateliers Médicis
En avril 2025, je reprends la création sonore de (Re)bond de Mathieu Desseigne. En partenariat avec les Ateliers Médicis (Clichy-Sous-Bois).
GRAME, Villeurbanne
Avec Perig Villerbu nous sommes invités en résidence du en octobre 2025 au GRAME pour commencer l'enregistrement de notre projet "⥀".
si l'on hurle si fort, c'est que plus personne n'écoute
Je travaille actuellement à la composition d'une nouvelle création sonore autour d’une foule : celle qui se rassemble pour exprimer collectivement sa colère. Ce projet a reçu le soutien de la Région Normandie, de la SACEM dans le cadre de la résidence Le Cerisier avec le projet de Bloom ainsi que de la Villa La Brugère à Arromanches-Les-Bains. Plus d'information.