Thibault Jehanne shapes sound like builders shape metal. Farol may be a tribute to Lisbon’s 25 April bridge, but its reverberations seem otherworldly and unknown. After hearing the recording, we’re not sure we’d want to drive across the bridge; it seems desperately unsafe, ready to collapse, haunted by specters of sound.
It is said that the bridge is inescapable; no matter where one resides, one can see it. Casting a shadowy presence on the capital, it almost becomes the capital, like an evil overlord. The bridge is described as loud: the closer one gets, the louder the bridge gets. Traffic mixes with the friction of wind on exposed surfaces; nearby planes interject their engines.
The opening minutes ebb and flow, but possess a sense of foreboding. Hammering disturbs the drones in the ninth minute, but who is hammering? And then, at the ten-minute mark, the piece turns musical, with plodding percussion conveying a sense of inevitability. Two minutes later, the pounding cedes space to the passing of cars and trains.
A conference of drones, breath and flies converges at the quarter-hour mark. The impression is that of an acrid seance. One imagines this CD will not be used to attract tourists. By amplifying such sounds, Jehanne exposes the underbelly of the bridge’s existence: the pervasiveness of the hum that prevents some people from sleeping and haunts others’ dreams. Impassively, the bridge stands, now twice its original size, thanks to a lower platform added for trains. One might call it a marvel of architecture; and yet, it creaks and groans, unwilling to let people relax. 625 feet is a long way to fall, or jump.
Voices appear in the 25th minute, then chanting: Viva la revolución! The Carnation revolution of 1974 toppled Salazar and prompted the change of names: the slow buzz of humanity, the desperation for turnover, and eventually the carnations placed in muzzles, the danger spent.
Clearer sounds begin to emerge: a whooshing train, the lapping of water against a buoy or pier, a bird shaking its wings. The transition is akin to that of a dictatorship giving way to a democracy. Soon the water sounds become pristine. A great cacophony emerges, then bursts, giving way to quiet running water, to birds and more distant echoes from the bridge. The danger is over, the time of peace has begun, the bridge has a new name, the children frolic in the fields.
And yet, from beneath the metallic drone, one can still hear the groans of ghosts.
Né en 1989, il vit et travaille à Caen.
Diplômé de l’école Supérieure des Arts et Média de Caen, Thibault Jehanne est artiste sonore et vidéaste.
Par l’utilisation du plan séquence et la création de paysage sonore, il étudie la lenteur et cherche à nous partager un temps pour la contemplation, la réflexion et l’écoute - un temps de pause. Porté par la découverte de nouveaux territoires et de nouvelles formes, Thibault Jehanne explore la narration et écrit les récits de contemplations en mouvement. Qu’elles soient exposées, performées ou éditées, ses œuvres sont des traversées d’espaces avec lesquels il entre en contact : le temps d’une marée, d’une averse ou d’une rencontre avec une architecture.
Les œuvres de Thibault Jehanne sont éditées par le label Kaon et le label belge Unfathomless. Il est notamment exposé et a résidé au GMEA (Albi), à l’Artothèque de Caen, à l’Atelier Real (Lisbonne), au Fukuoka Asian Art Museum (Japon) ou au LABoral Centro de Arte y Creación Industrial de Gijón (Espagne).
thibault jehanne
contact [ at ] thibaultjehanne.fr
Mastodon
cv (maj 03.02.2025)
cv des refus (maj 26.02.2024)
membre
le lieu sonore
⥀
Villa La Brugèrele mobilhome
distribution
metamkine
discogs
Stashed Goods (UK)
Art Into Life (Japan)
Aquarius Records (USA)
Soundohm (Italie)
Bandcamp
textes
Les Cigales Caniculaires, Julie Faitot, 2019
Prendre un café avec une minute, Aurélie Guérinet, 2019
Nosotros-art, Alfredo Aracil, 2016
le bruit de fond
Regards d'Artistes sur l'Urbanisme #9, Pascal Marquilly, 2024
Les Premières Réflexions
Regards d'Artistes sur l'Urbanisme #7, Pascal Marquilly, 2022
Actualité de la scénographie n°243, David Segalen, 2022
Label Antenne, Radio Phenix, 2021
Farol
Banzeiro, C. Cornell Evers, 2024
Bandcamp Daily, George Grella, 2022
The Sound Projector, 2020
A Closer Listen, 2020
Vital Weekly, 2020
la cabane de béton
Metamkine, 2015
Vital Weekly, 2015
Eskifjörður
Metamkine, 2014
A Closer Listen, Richard Allen, 2014
Le Son du Grisli, Pierre Cécile, 2014
Vital Weekly, 2014
Neural, Aurelio Cianciotta, 2015
A Closer Listen, Richard Allen, 2014
Austurfrétt, Gunnar Gunnarsson, 2015
D226
Fabienne Bideaud, 2013
radio
Radio Sauvage, Radio 666, 2019
Daytona Fever Sensation, Radio 666, 2018
JetFM, Cédric Peyronnet, 2015
avec
Laure Boer
Lucas Burtin
Le Clair Obscur
Collectif Cohue
Florinda Daniel
Alexis Debeuf
Mathieu Desseigne-Ravel
Marine Duchet
Mathilde Gentil & Cathy Blisson
Antoine Giard
j'aime beaucoup ce que vous faites
Adrien Lefebvre
Adrien Leprêtre
Mathieu Lion
le lieu sonore
Ludivine Mabire
Evelise Millet
Jane Motin
Mamba De La Suerte
OMEDOC
Phonurgia Nova
Rouperou
Samba De La Muerte
Perig Villerbu
Les Vulves Assassines
actualités
ACSR, Bruxelles
Je suis invité à présenter ma création sonore le bruit de fond à la Maison Poème à Bruxelles du 27 janvier jusqu’en juin 2025 en partenariat avec l'ACSR.
Queue de Cerise, St-Etienne
En mai 2025, je suis invité à poursuivre mes recherches sonores autour des foules avec le Projet Bloom. En partenariat avec l'Université Jean Monnet de St-Etienne.
Alcool, Petit Label
Pour célébrer les deux ans du collectif le lieu sonore, le collectif a réalisé son premier album avec pour thématique : l'alcool. Le disque est édité par le Petit Label dans la collection Bruits du Petit Label. Pour l'occasion, j'ai composé deux morceaux : Duvel (75cl) et Duvel (33cl). Album disponible à l'achat et à l'écoute sur Bandcamp.
(Re)bond, Ateliers Médicis
En avril 2025, je reprends la création sonore de (Re)bond de Mathieu Desseigne. En partenariat avec les Ateliers Médicis (Clichy-Sous-Bois).
GRAME, Villeurbanne
Avec Perig Villerbu nous sommes invités en résidence du en octobre 2025 au GRAME pour commencer l'enregistrement de notre projet "⥀".
si l'on hurle si fort, c'est que plus personne n'écoute
Je travaille actuellement à la composition d'une nouvelle création sonore autour d’une foule : celle qui se rassemble pour exprimer collectivement sa colère. Ce projet a reçu le soutien de la Région Normandie, de la SACEM dans le cadre de la résidence Le Cerisier avec le projet de Bloom ainsi que de la Villa La Brugère à Arromanches-Les-Bains. Plus d'information.